В ЦВК пояснили, чому розпустили окружну виборчу комісію в Тернополі

До Центральної виборчої комісії 12 березня 2019 року надійшла  копія постанови окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу  № 163 від 10 березня 2019 року № 8 “Про утворення дільничних виборчих комісій в межах ТВО 163” з поясненнями голови цієї комісії  Крука Миколи Петровича від 12 березня 2019 року.

Указаною постановою окружна виборча комісія з виборів Президента України територіального виборчого округу  № 163 (далі – окружна виборча комісія) утворила дільничні виборчі комісії з призначенням їх голів, заступників голів та секретарів відповідних дільничних виборчих комісій у межах територіального виборчого округу № 163.

У своїх поясненнях голова окружної виборчої комісії Крук М.П. зазначив, що постанову від 10 березня 2019 року № 8 прийнято цією комісією з порушеннями вимог Закону України “Про вибори Президента України” (далі – Закон).

Так, під час розгляду на засіданні окружної виборчої комісії 10 березня 2019 року проекту вказаної постанови з числа членів комісії було визначено головуючого, який доповідав зазначене питання, хоча голова комісії був присутній на засіданні та доповідав інші питання порядку денного.

Крім того, як вбачається з пояснень голови окружної виборчої комісії, пропозиції щодо кандидатур на керівні посади у дільничних виборчих комісіях подавалися присутніми на засіданні довіреними особами кандидатів на пост Президента України, а в разі відсутності довіреної особи – членами комісії.

При цьому окружною виборчою комісією не було забезпечено пропорційного розподілення квот керівних посад у дільничних виборчих комісіях, отриманих кандидатами на пост Президента України, чим порушено вимоги статті 24 Закону.

Разом з тим 12 березня 2019 року до Центральної виборчої комісії надійшли пояснення заступника голови окружної виборчої комісії Цимбровського Євгена Євстахійовича, у яких він визнав, що мало місце порушення квотного принципу під час розподілу посад голів, заступників голів, секретарів дільничних виборчих комісій, однак зазначив, що в цілому склад дільничних виборчих комісій був сформований за погодженням із суб’єктами внесення подань кандидатур до складу цих комісій.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому зазначеним Законом порядку, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України.

Водночас пунктом 3 статті 17, пунктами 3, 17 частини першої статті 18 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, пунктом 2 частини другої статті 25 Закону до повноважень Центральної виборчої комісії віднесено здійснення контролю за додержанням і однаковим застосуванням законодавства про вибори Президента України, зокрема, окружними і дільничними виборчими комісіями та їх членами.

На виконання своїх повноважень, передбачених наведеними нормами законодавства, Центральна виборча комісія, вивчивши вказану вище постанову та інші наявні в неї документи, вважає за необхідне зазначити таке.

Дільнична виборча комісія утворюється відповідною окружною виборчою комісією не пізніш як за вісімнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови,  секретаря та інших  членів комісії у кількості не менше дев’яти осіб (частина перша статті 24 Закону).

На виборчих дільницях, де кількість виборців не перевищує п’ятдесяти осіб, дільнична виборча комісія може утворюватися у складі голови, секретаря та двох – чотирьох членів комісії.

Право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (по одній особі до однієї виборчої комісії від одного кандидата) мають кандидати на пост Президента України. Подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій вноситься до окружної виборчої комісії на паперових носіях та в електронному вигляді не пізніш як за двадцять три дні до дня виборів за підписом довіреної особи кандидата на пост Президента України у загальнодержавному або відповідному територіальному виборчому окрузі (частина друга статті 24 Закону).

Кожний суб’єкт подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (крім Міністерства закордонних справ України) має право на пропорційну частку кожної категорії керівних посад у дільничних виборчих комісіях. Частка керівних посад для кожного суб’єкта подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій у межах територіального виборчого округу визначається відповідно до кількості кандидатур, включених від цього суб’єкта до складу дільничних виборчих комісій, у відношенні до загальної кількості осіб, включених до складу дільничних виборчих комісій. Особа, включена до складу дільничної виборчої комісії за поданням голови окружної виборчої комісії (для закордонної виборчої дільниці – за поданням Міністерства закордонних справ України), може бути призначена на керівну посаду в цій комісії тільки у разі відсутності кандидатур на таку посаду від кандидатів на пост Президента України. Розподіл керівних посад між суб’єктами подання в межах часток, визначених відповідно до цієї частини, визначається окружною виборчою комісією (для закордонної виборчої дільниці – Центральною виборчою комісією). При цьому повинна бути дотримана приблизна рівномірність територіального розподілу посад, отриманих представниками кожного суб’єкта подання (частина одинадцята статті 24 Закону).

Водночас відповідно до пунктів 1.2, 1.3 Порядку розподілу керівних посад у дільничних виборчих комісіях з виборів Президента України між суб’єктами подання кандидатур до складу цих комісій, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 березня 2014 року № 71 (далі – Порядок), кожний суб’єкт подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій звичайних та спеціальних виборчих дільниць має право на пропорційну частку кожної категорії керівних посад у складі дільничних виборчих комісій окремо малих, середніх, великих виборчих дільниць у межах територіального виборчого округу – голів, заступників голів та секретарів комісій.

Така частка залежить від кількості кандидатур від відповідних суб’єктів подання, включених до складу дільничних виборчих комісій.

Частка керівних посад для кожного суб’єкта подання у кожній категорії виборчих дільниць у межах територіального виборчого округу визначається відповідно до кількості кандидатур, включених від цього суб’єкта подання до складу виборчих комісій кожної категорії звичайних та спеціальних виборчих дільниць, у відношенні до загальної кількості осіб, включених до складу дільничних виборчих комісій відповідної категорії виборчих дільниць.

Під час призначення на керівні посади суб’єктам подання забезпечується приблизна рівномірність територіального розподілу посад, отриманих представниками кожного суб’єкта подання (пункт 1.6 Порядку).

При цьому згідно з пунктом 1.8 Порядку визначення пропорційних часток керівних посад у дільничних виборчих комісіях звичайних та спеціальних виборчих дільниць для кожного суб’єкта подання кандидатур може здійснюватися за допомогою інформаційно-аналітичної системи “Вибори Президента України” Єдиної інформаційно-аналітичної системи “Вибори”.

Разом з тим Центральна виборча комісія, розглянувши наявні в неї документи, встановила, що окружна виборча комісія порушила вимоги частини одинадцятої статті 24 Закону щодо права на пропорційну частку кожної категорії посад у дільничних виборчих комісіях для кожного суб’єкта внесення відповідного подання, надавши переваги під час призначення голів, їх заступників та секретарів дільничних виборчих комісій для окремих кандидатів на пост Президента України, тим самим обмеживши права інших кандидатів на пост Президента України.

Крім того, як вбачається з пояснень, наданих головою окружної виборчої комісії, цією комісією порушено порядок підготовки та розгляду питань на її засіданні.

Так, порядок організації роботи окружної виборчої комісії, в тому числі скликання та проведення засідань, прийняття рішень регламентовано статтею 28 Закону. Частинами першою, сьомою статті 28 Закону встановлено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності – заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника – секретарем комісії. Засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник; у разі невиконання ними цієї функції комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні.

Відповідно до частини дев’ятої статті 28 Закону на засіданнях виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів чи в день повторного голосування у приміщенні, де проводиться голосування, мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії лише члени виборчих комісій вищого рівня, кандидати на пост Президента України, їх довірені особи (не більше однієї довіреної особи від одного кандидата), офіційні спостерігачі від кандидатів на пост Президента України, партій – суб’єктів виборчого процесу, від громадських організацій (разом не більше ніж по дві особи від одного кандидата на пост Президента України, від партії, від громадської організації), а також офіційні спостерігачі від іноземних держав і міжнародних організацій, представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації).

Положеннями частини другої статті 67 Закону встановлено, що довірені особи кандидата ведуть агітацію за обрання його Президентом України, сприяють кандидату на пост Президента України у проведенні виборчого процесу, представляють інтереси кандидата у відносинах з виборчими комісіями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, засобами масової інформації, об’єднаннями громадян, виборцями.

Натомість Законом не передбачено участі довірених осіб кандидатів на пост Президента України або інших суб’єктів виборчого процесу в підготовці та/або прийнятті рішень виборчих комісій, які відповідно до частини першої статті 22 Закону є  спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів Президента України і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про вибори Президента України.

Таким чином, окружна виборча комісія, приймаючи постанову від 10 березня 2019 року № 8 “Про утворення дільничних виборчих комісій в межах ТВО 163”, порушила також принципи законності та заборони незаконного втручання будь-кого у виборчий процес, рівності всіх кандидатів на пост Президента України (пункти 1, 4 частини другої статті 11 Закону).

Відповідно до частини вісімнадцятої статті 28 Закону рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване виборчою комісією вищого рівня або судом.

За змістом частини другої статті 30 Закону повноваження усього складу окружної виборчої комісії можуть бути достроково припинені виборчою комісією, яка її утворила, за власною ініціативою або на підставі рішення суду в разі порушення комісією Конституції України, цього та інших законів України.

Згідно з частиною восьмою статті 28 Закону виборча комісія за рішенням виборчої комісії вищого рівня зобов’язана розглянути на своєму засіданні питання, що відносяться до її повноважень, не пізніш як у триденний строк, але не пізніше дня виборів, а в день виборів, крім дільничної виборчої комісії, – невідкладно.

З огляду на наведені обставини Центральна виборча комісія вважає за необхідне скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу  № 163 від 10 березня 2019 року № 8 “Про утворення дільничних виборчих комісій в межах ТВО 163” та достроково припинити повноваження усього складу цієї комісії у зв’язку із порушенням нею Закону, а також зобов’язати зазначену виборчу комісію після сформування її нового складу утворити відповідно до вимог Закону дільничні виборчі комісії в межах територіального виборчого округу № 163.

Враховуючи викладене, відповідно до частин першої, другої, одинадцятої статті 24, частин першої, сьомої, вісімнадцятої статті 28, частин другої, шостої статті 30 Закону України “Про вибори Президента  України”, керуючись статтями 11 – 13, частиною  першою статті 16, пунктами 3, 13  частини першої статті 17,  пунктами 3,  17  частини першої  статті  18  Закону України “Про Центральну виборчу комісію”,   Центральна   виборча  комісія постановляє:

1. Скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу  № 163 від 10 березня 2019 року № 8 “Про утворення дільничних виборчих комісій в межах ТВО 163”.

2. Достроково припинити повноваження усього складу окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 163 у зв’язку із порушенням нею Закону України “Про вибори Президента України”.

3. Встановити, що кандидати на пост Президента України, які мають право подання кандидатур до складу окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 163, можуть не пізніше 24 години 14 березня 2019 року внести подання до Центральної виборчої комісії щодо кандидатур для включення до складу зазначеної окружної виборчої комісії.

4. Зобов’язати окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу № 163 після сформування її нового складу до 16 березня 2019 року утворити дільничні виборчі комісії з виборів Президента України в межах територіального виборчого округу № 163 з неухильним дотриманням вимог Закону України “Про вибори Президента України”.

2 коммент. к В ЦВК пояснили, чому розпустили окружну виборчу комісію в Тернополі

  1. […] Нагадаємо, Центральна виборча комісія своєю постановою від 12 березня 20…. […]

  2. […] Як ми повідомляли раніше, ЦВК припинила повноваження всього складу окружної виб…. […]

Залишити відповідь до Колишній голова ОВК забрав печатку комісії додому | Інформаційний простір Тернопілля Скасувати відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

infoprostir@gmail.com