В Кременці відкриють гурток «Еко-арт майстерня» для дітей та молоді з обмеженими можливостями
Кременецька міська рада затвердила міську програму підтримки гуртка «Еко-арт майстерня» для дітей та молоді з обмеженими можливостями при Кременецькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №4 м. Кременець.
Таке рішення ухвалено під час сесії 14 червня 2019 року.
Загалом на діяльність гуртка з місцевого бюджету спрямують 60 тисяч гривень.
Люди з обмеженими фізичними можливостями становлять вагому частку українського суспільства, його творчого та інтелектуального потенціалу. За офіційними даними, станом на жовтень 2014 року в Україні налічувалося близько 2,8 млн. осіб з інвалідністю, з них понад 16 тисяч дітей-інвалідів . Згідно зі статтею 23 Конвенції ООН про права дитини, визнається право дитини-інваліда вести повноцінне життя в умовах, які забезпечують збереження її гідності, сприяють розвитку впевненості у собі, а також право дитини-інваліда на особливе піклування, доступ до освіти, відновлення здоров’я, соціальне, культурне і духовне життя. Тому забезпечення умов для безперешкодної участі інвалідів у громадському і культурному житті, створення для них можливостей для мистецької та інтелектуальної творчості, становлять важливий складовий елемент успішного розвитку всього українського суспільства. А необхідною передумовою для цього є відхід від використання так званих медичної та економічної моделей інвалідності (за якими особи з обмеженими фізичними можливостями розглядаються лише як хворі, яким потрібне лікування, та непрацездатні, яким потрібна пенсія). І державна політика, і ставлення суспільства до інвалідів повинні ґрунтуватися на соціальній моделі інвалідності, згідно з якою інвалід – це повноправний член суспільства, однак його життєдіяльність у суспільстві є функціонально обмеженою, натикається на численні бар’єри. З цього випливає, що забезпечення його соціальних, культурних, освітніх та інших потреб має свої особливості; надання послуг для інвалідів (зокрема, культурних та дозвіллєвих) має відбуватися в особливих форматах. Один із таких форматів має і наша «Еко-арт» майстерня, котра працює у форматі гурткової роботи, що об’єднує на добровільних засадах дітей та молодь із функціональними обмеженнями.
Метою таких занять є самопізнання власної особистості, розвиток творчих здібностей та пізнавальних процесів, самовдосконалення кожного учасника. Заняття будуються так, щоб діти та молодь дізнавались нове, встигали виконувати намічену частину практичної роботи, їхні вироби дійсно були гарні і подобалися всім, обстановка була спокійною і доброзичливою.
Визначення мети та завдань проекту:
Основною метою проекту є створення гуртка для дітей та молоді з особливими потребами, для того щоб надавати допомогу дітям та молоді з особливостями розвитку не у вигляді речей, подарунків чи їжі а надавати їм можливість творчої реалізації, самовираження, зайняття свого часу, адже цим дітям в першу чергу не вистачає справи, яка б приносила задоволення і заповнювала вільний час. Адже більшість людей можуть вибирати вид діяльності відповідно до своїх вподобань, відвідувати різноманітні гуртки, секції, змінювати роботу. А діти з особливими потребами такої можливості не мають.
Під час гурткової роботи будуть вирішуватися наступні завдання:
- Розвиток творчих здібностей учнів та молоді;
- розширення художнього світогляду;
- розвиток і поглиблення інтересів дітей;
- розвиток комунікативних навичок на основі спільної творчої діяльності;
- розвиток дрібної моторики рук;
- розвиток мовлення , збагачення словникового запасу ;
- організація дозвілля учнів тм молоді з особливими освітніми потребами.
Під час роботи використовуються природні матеріали. У процесі систематичної праці рука дитини з особливими освітніми потребами стає більш впевненою, точною, а пальці – гнучкішими. При виготовленні виробів поступово накопичуються спеціальні уміння та навички.
Робота з природним матеріалом має величезне значення для навчання і виховання дітей. Цей вид діяльності сприяє розвитку зорового сприйняття, пам’яті, образного мислення, виховує посидючість, удосконалює дрібну моторику рук, що дуже важливо для дітей та молоді з особливими освітніми потребами. Аналіз наявних досліджень особистості дитини з особливими потребами дозволяє констатувати, що в умовах спеціально організованого навчання і виховання у неї накопичується певний життєвий досвід, що включає елементи художнього та естетичного розвитку. Ці емоційно-естетичні враження можуть стимулювати дитину займатися творчістю. Знайомство з творами мистецтва, з виробами народних промислів і ремесл позитивно впливають на формування особистості. І діти у нашій «Еко-арт майстерні» є не просто пасивними спостерігачами, а й творцями, які беруть участь у процесі перетворення природних матеріалів у прекрасні вироби.
Природний матеріал – комора для розвитку фантазії, творчості, уяви. Процес виготовлення з нього виробів не тільки позитивно позначиться на розвитку естетичних почуттів, поповнить навички та вміння, необхідні дітям, а й розвине дрібну моторику руки, увагу, інтелектуальну та творчу активність.
Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, обсягів та джерел фінансування: строки виконання програми:
Міська програма підтримки творчого гуртка для дітей та молоді з обмеженими можливостями «Еко-арт майстерня» фінансується за рахунок коштів міського бюджету а також за рахунок інших джерел, незаборонених законодавством. Орієнтовний обсяг фінансування Програми становить 60000 гривень (додаток 1).
Фінансування заходів Програми у 2019 – 2021 роках здійснює Відділ освіти Кременецької міської ради та Кременецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 та іншими розпорядниками коштів, визначеними Програмою, в межах загальних асигнувань, передбачених у бюджеті міста Кременець на її виконання у відповідному році.
Загальна сума видатків на виконання заходів Програми визначається щорічно під час формування бюджету міста відповідно до потреб, ініціатив і пропозицій громадськості (громадських організацій інвалідів і ветеранів, координаційних рад) та затверджується рішенням Кременецької міської ради. В разі необхідності протягом бюджетного року рішенням Кременецької міської ради затверджуються зміни щодо загального обсягу фінансування Програми.
Кошторис витрат на виконання заходів Програми з розподілом за видами видатків і визначенням періодичності проведення виплат та зміни до нього затверджуються заступником міського голови за відповідним напрямком роботи.
Координація та контроль за ходом виконання програми
Координацію, контроль та інформування про хід виконання Програми здійснює відділ освіти Кременецької міської ради.