Чиновниця з Чорткова, яка невчасно подала декларацію, уникнула відповідальності
Чортківський районний суд не притягнув до відповідальності чиновницю Чортківської РДА, яка невчасно подала декларацію, хоч і визнав її винною у вчинені адміністративного правопорушення.
Про це стало відомо Інфопростору.
12 березня 2019 року до Чортківського районного суду Тернопільської області від управління захисту економіки в Тернопільській області Департаменту захисту економіки Національної поліції України надійшли матеріали відносно чиновниці про притягнення до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Згідно протоколу про вчинення адміністративного правопорушення, пов`язаного з корупцією №80 від 05 березня 2019 року, вона, перебуваючи на посаді головного спеціаліста відділу культури, туризму, національностей та релігії Чортківської РДА Тернопільської області, будучи державним службовцем категорії «В» посад державної служби та згідно п. п. «в» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закону) суб`єктом відповідальності за правопорушення, пов`язані з корупцією, в порушення вимог ч. 1 ст. 45 Закону, несвоєчасно, без поважних причин, після встановленого строку подання щорічної декларації (з 01.01.2018 до 01.04.2018), а саме: 06 квітня 2018 року подала на офіційний веб-сайт Національного агентства з питань запобігання корупції щорічну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2017 рік, чим вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, відповідальність за яке передбачена частиною 1 статті 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
В судовому засіданні чиновниця свою вину у вчиненні адміністративного правопорушення визнала, щиро розкаялась у вчиненому. Однак, суду пояснила, що не своєчасно подала щорічну декларацію за 2017 рік, у зв`язку із перебуванням на стаціонарному та амбулаторному лікуванні. Разом з тим, заявила клопотання про закриття провадження у в адміністративній справі в зв`язку з закінченням строків накладення адміністративного стягнення відповідно до ст. 38 КУпАП. Вважає, що датою вчинення правопорушення слід вважати наступний день після 01 квітня року, наступного за звітним періодом, а не дату складення протоколу про адміністративне правопорушення – 05 березня 2019 року.
Прокурор Гринюк О. О. вважає, що в діях жінки наявний склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а тому просить визнати її винною та накласти адміністративне стягнення.
Вислухавши думку учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, оцінивши всі обставини у сукупності, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що чиновниця наказом начальника відділу культури, туризму, національностей та релігій Чортківської РДА № 24-к від 01 серпня 2013 року, було призначено на посаду головного спеціаліста відділу.
Працюючи на посаді головного спеціаліста відділу культури, туризму, національностей та релігій, вона була суб`єктом відповідальності за вчинення правопорушення, пов`язаного з корупцією згідно з п. п. «в» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції», як державний службовець.
Відповідно до ч. 1 ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції», особи, зазначені у пункті 1, підпунктах «а» і «в» пункту 2, пункті 5 частини першої статті 3 цього Закону, зобов`язані щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – декларація), за минулий рік за формою, що визначається Національним агентством.
Згідно пункту 5 ч. 1 ст. 12 Закону, Національне агентство з метою виконання покладених на нього повноважень має право приймати з питань, що належать до його компетенції, обов`язкові для виконання нормативно-правові акти. Нормативно-правові акти Національного агентства підлягають державній реєстрації Міністерством юстиції України та включаються до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, що зазначено у ч. 5 ст. 12 Закону.
Рішенням НАЗК від 10 червня 2016 року № 2 «Про початок роботи системи подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» визначено, що система подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, на першому етапі розпочинає свою роботу з 1 вересня 2016 року для службових осіб, які станом на 1 вересня 2016 року займають, згідно зі статтею 50 Закону, відповідальне та особливо відповідальне становище. На другому етапі розпочинає свою роботу з 1 січня 2017 року для всіх інших суб`єктів декларування, передбачених Законом.
Відповідно до пункту 5 розділу II Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Реєстру, затвердженого рішенням НАЗК від 10 червня 2016 року № 3, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 року за № 959/29089, суб`єкти декларування подають декларації відповідно до статті 45 Закону з додержанням таких вимог: щорічна декларація подається у період з 00 годин 00 хвилин 01 січня до 00 годин 00 хвилин 01 квітня року, наступного за звітним роком. Така декларація охоплює звітний рік (період з 01 січня до 31 грудня включно), що передує року, в якому подається декларація, та містить інформацію станом на 31 грудня звітного року. Згідно з пунктом 2 розділу II зазначеного вище Порядку, щорічна декларація суб`єкта декларування подається через мережу Інтернет з використанням програмних засобів Реєстру у власному персональному електронному кабінеті суб`єкта декларування після реєстрації в Реєстрі.
Чиновниця була ознайомлена з антикорупційним законодавством, що підтверджується попередженням про спеціальні обмеження, встановлені Законами України «Про державну службу» та «Про боротьбу з корупцією», щодо прийняття на державну службу та проходження державної служби від 26 червня 2013 року.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування встановлено, що жінка подала щорічну е – декларацію до НАЗК за 2017 рік о 00 год. 28 хв. 06 квітня 2018 року, тобто з порушенням строку.
Частиною 1 ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення, передбачена адміністративна відповідальність за несвоєчасне подання без поважних причин декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Згідно вимог ст. 245 Кодексу України про адміністративні правопорушення, завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення, зокрема, є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності із законом.
Відповідно до ст. 252 Кодексу України про адміністративні правопорушення, орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.
Згідно з вимогами ст. 280 цього ж Кодексу орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Враховуючи вимоги закону та оцінюючи дослідженні в судовому засіданні докази, суд вважає, що в діях чиновниціє ознаки адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Разом з тим, суд зазначає, що відповідно до вимог ч. 2 ст. 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення, якщо справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу чи інших законів підвідомчі суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніш як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніш як через три місяці з дня його виявлення, крім справ про адміністративні правопорушення, зазначені у частині третій цієї статті.
Згідно ч. 3 ст. 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов`язаного з корупцією, а також правопорушень, передбачених статями 164-14, 212-15, 212-21 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.
У відповідності до вимог п.7 ч. 1 ст. 247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у разі закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 КУпАП.
У протоколі про адміністративне правопорушення від 05 березня 2019 року зазначено, що фактичним моментом виявлення вчиненого чиновницею адміністративного правопорушення, пов`язаного з корупцією передбаченого ч. 1 ст. 172-6 КУпАП є дата складання адміністративного протоколу , тобто 05 березня 2019 року.
Такі міркування суд вважає помилковими і зазначає, що днем вчинення правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення, слід вважати наступний день після 01 квітня року, наступного за завітним періодом, як зазначено у п.5 розділу 2 Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого рішенням НАЗК від 10.06.2016 року № 3, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.07.2016 року за № 959/29089.
Що стосується дати виявлення правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення, то нею слід вважати день виявлення уповноваженим органом несвоєчасності подання декларації особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування на офіційному веб-сайті НАЗК, тобто у передбаченому законом спеціально для контролювання майнового стану суб`єктів, відкритому джерелі, належному, до того ж, антикорупційному правоохоронному органу.
В даному конкретному випадку датою виявлення правопорушення слід вважати 07 червня 2018 року, коли департамент перевірки декларацій та моніторингу способу життя НАЗК повідомив управління захисту економіки в Тернопільській області Департаменту захисту економіки Національної поліції України про те, що Національним агентством встановлено, що, зокрема, чиновниця несвоєчасно подала декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
В такому разі, днем закінчення, передбаченого ч. 3 ст. 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення строку накладення адміністративного стягнення, слід вважати 07 вересня 2018 року.
Крім цього слід зазначити, що твердження в протоколі про адміністративне правопорушення про те, що моментом виявлення вчиненого адміністративного правопорушення є дата складання протоколу про адміністративне правопорушення не ґрунтується на вимогах Кодексу України про адміністративні правопорушення. Частина 3ст. 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає, що адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов`язаного з корупцією, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, а не з дня складення відповідного протоколу про адміністративне правопорушення і не пов`язує вказані поняття одне з одним.
Тому суд приходить до висновку, що чиновницю слід визнати винуватою у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення та провадження в справі закрити у зв`язку з закінченням строків накладення адміністративного стягнення.