Стати партнером для кожного окремого платника податків у відносинах з державою
Така тема “гарячої” телефонної лінії, яка нещодавно відбулася із заступником начальника юридичного управління ДПА в Тернопільській області Наталією Папою. Пропонуємо увазі читачів лише найактуальніші запитання та відповіді на них.
Отож, Наталіє Іванівно, чи змінилися строки звернення громадянина до адміністративного суду та порядок обчислення таких процесуальних строків?
Законом України від 07.07.2010 року № 2453-VI “Про судоустрій і статус суддів” внесено зміни та доповнення до ст. 99 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – Кодекс), згідно з якими для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Для звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби встановлюється місячний строк.
Якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, то для звернення до адміністративного суду встановлюється місячний строк, який обчислюється з дня, коли позивач дізнався про рішення суб’єкта владних повноважень за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб’єкта владних повноважень.
Для звернення до адміністративного суду щодо оскарження рішення суб’єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів, встановлюється місячний строк.
А чи змінено порядок та строки апеляційного оскарження судових рішень в адміністративних справах, який, зокрема, передбачав можливість оскарження судових рішень шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження та апеляційної скарги, або в окремому випадку шляхом подачі апеляційної скарги без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження?
Стаття 186 Кодексу, яка регулює порядок і строки апеляційного оскарження, викладена в новій редакції, відповідно до якої згідно із змінами, внесеними Законом України від 07.07.2010 року № 2453-VI “Про судоустрій і статус суддів”, виключено поняття та порядок подачі заяви про апеляційне оскарження.
При цьому, визначено, що апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб’єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п’ятиденного строку з моменту отримання суб’єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Апеляційна скарга на ухвалу суду першої інстанції подається протягом п’яти днів з дня проголошення ухвали. Якщо ухвалу було постановлено у письмовому провадженні або без виклику особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом п’яти днів з дня отримання копії ухвали.
Якщо суб’єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії ухвали суду безпосередньо в суді, то п’ятиденний строк на апеляційне оскарження ухвали суду обчислюється з наступного дня після закінчення п’ятиденного строку з моменту отримання суб’єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії ухвали суду.
Чи буде надалі Верховним Судом України здійснюватись перегляд судових рішень за винятковими обставинами, та який порядок оскарження судових рішень касаційної інстанції з мотивів неоднакового застосування даної інстанцією однієї й тієї самої норми права?
Редакція глави ІІІ Кодексу зазнала суттєвих змін шляхом зміни процедури звернення про перегляд судових рішень Верховним Судом України.
Зокрема, згідно ст. 236 Кодексу – сторони та інші особи, які беруть участь у справі, можуть реалізувати право на звернення про перегляд судових рішень шляхом подачі заяви про перегляд судових рішень в адміністративних справах після їх перегляду в касаційному порядку.
При цьому, необхідно враховувати підстави для подання заяви про перегляд судових рішень, які передбачені ст. 237 Кодексу, строки подання заяви про перегляд судових рішень, які встановлені ст. 238 Кодексу, та вимоги до заяви про перегляд судових рішень, які визначені ст. 239 Кодексу.
Також, варто зауважити, що порядок подання заяви про перегляд судових рішень, встановлений ст. 2391 Кодексу, передбачає, що заява про перегляд судових рішень подається до Верховного Суду України через Вищий адміністративний суд України, а вирішення питання про допуск справи до провадження здійснюється колегією у складі п’яти суддів Вищого адміністративного суду України, яка формується без участі суддів, що прийняли рішення, яке оскаржується, в порядку, встановленому частиною третьою статті 151 Кодексу.
Відділ масово-роз’яснювальної роботи та звернень громадян
ДПА в Тернопільській області