Щоб влаштуватись на роботу, тернополянам доводиться … брехати
Лише 8% офісних співробітників цілком чесні на співбесідах. Вони ніколи не прикрашали інформацію про себе, ніколи не замовчували і не викривляли, а також ніколи не лестили роботодавцю. І при цьому лише половина опитаних відверто зізналась у поданні неправдивої інформації про свої професійні навички під час першого знайомства. За даними опитування, проведеного Дослідницьким центром Міжнародного кадрового порталу hh.ua, 69% пошукачів завдяки видаванню бажаного за дійсне вдало влаштувались на роботу.
Справити хороше враження на роботодавця — запорука вдалої співбесіди. Цьому заради створення іміджу висококваліфікованого співробітника пошукачі готові використовувати різні хитрощі. У тому числі й викривляти інформацію про себе. Заради престижної високооплачуваної роботи претенденти перебільшують професійні навички і досвід роботи, замовчують інформацію про причини звільнення і конфліктні ситуації, а також демонструють зайву зацікавленість компанією.
За даними проведеного в липні опитування, 57% офісних співробітників зізнались, що прикрашали інформацію про свої професійні якості в резюме, а 54% опитаних — що викривляли інформацію про себе і на співбесіді. Але й абсолютною чесністю похизуватись можуть небагато. Насправді ситуація виглядає сумніше: тільки 8% офісних співробітників ніколи не маніпулювали інформацією з метою працевлаштування.
Чому так відрізняються показники? Усе просто: справа в інтерпретації того, що таке обман. Хтось прикрашає рівень своєї компетентності, хтось замовчує причини звільнення з попереднього місця роботи, а комусь здається прийнятним перебільшення своєї зацікавленості в цій компанії і вакансії. Але все це є нічим іншим, як викривленням інформації на співбесіді. Згідно з теорією маніпуляції інформацією МакКорнака існує 6 типів обману: маніпулювання якістю інформації, маніпулювання кількістю інформації, уникнення відповіді, надання розмитої інформації, замовчування як приховування правди і викривлення. Дослідники окремо виділяють також і лестощі. Крім цього, не всі пошукачі готові визнати, що схильні суттєво прикрашати інформацію про себе для власної вигоди.
То як маніпулюють інформацією пошукачі? Інколи вони замовчують те, що хотілося би приховати, або уникають відповіді на незручні питання (33% та 28% відповідно). Кожен п’ятий інколи може перебільшити рівень своєї компетенції. А кожен четвертий пошукач або лестить роботодавцю, або ж дає розмиту, неповну інформацію про свій досвід. Принаймні одного разу робити щось із усього вище перерахованого доводилось половині респондентів. Мінімум одного разу довелось сильно викривляти або надавати оманливу інформацію тільки 13% опитаних. І всього лише 3% офісних працівників зізнались, що роблять це інколи, що не може не радувати HR-менеджерів.
Чому пошукачі видають бажане за дійсне? Майже 40% офісних співробітників упевнені, що краще подати спрощену, відмінну від істинної інформацію, ніж довго пояснювати всі нюанси. Друга основна причина — бажання отримати вищу зарплату. А в зв’язку зі спірними причинами звільнення з попередніх місць роботи 23% опитаних були змушені прибріхувати на співбесідах. Крім цього, пошукачі викривляли інформацію для того, щоб краще виглядати в очах роботодавця (22%), з причини гострої потреби в роботі (22%), а також бажання працювати в певній компанії на певній посаді (21%). Через недостатній або непрофільний досвід роботи лише 18% респондентів довелось обманювати на співбесіді, що більш властиво для жінок, ніж для чоловіків.
Чи допомогло викривлення інформації на співбесіді? Як це не дивно, майже 70% опитаних успішно влаштувались на роботу після того, як обманули роботодавця. Ще 4% відзначили, що завдяки видаванню бажаного за дійсне їм вдалось влаштуватись на роботу, але потім у них виникли певні труднощі через подану неправдиву інформацію. Тільки 18% пошукачів жодне перебільшення професійних якостей не допомогло при працевлаштуванні, в той час як у 1% випадків роботодавець усе ж таки здогадався, що частина інформації не відповідає дійсності.
Представниці прекрасної статі виявились більш успішними у видаванні бажаного за дійсне, ніж «сильна половина» людства: вдалось влаштуватись на роботу 74% жінок і 64% чоловіків.
Дані були отримані в результаті опитування, проведеного Дослідницьким центром Міжнародного кадрового порталу hh.ua в липні 2013 року. Загалом було опитано 1716 респондентів.